Dnes byl zvláštní den. Místo běžného vyučování jsme pracovali jsme v CENTRECH AKTIVIT.Tuto formu výuky jsme si vypůjčili z projektu Začít spolu.
Vzdělávací program Začít spolu nabízí prostor, ve kterém se děti učí samostatně myslet, kde chyba je přirozenou součástí procesu učení stejně jako zodpovědnost za sebe sama a svoji práci. A my o jeho spuštění u nás ve škole uvažujeme.
Centra aktivit (CA) jsou ohraničené učební prostory, různě tematicky zaměřené a vybavené tak, aby stimulovaly děti k aktivitě, hře a práci. Děti se tu učí na základě vlastní zkušenosti, od sebe navzájem, nápodobou a pozorováním. Tím, že děti pracují v malých skupinkách, mohou spolu přirozeně komunikovat, řešit problémy. Jsou tak vedeny k samostatnosti i spolupráci. Mají možnost si svoji práci zorganizovat, rozdělit si role v týmu a naplánovat postup. Práce v CA umožňuje také individualizaci výuky. Učitel zadá úkol, ale je na dítěti, jaký přístup k jeho řešení zvolí.
Centra aktivit byla čtyři.
Čtenáři měli za úkol přečíst a porozumět textu a vypracovat myšlenkovou mapu, osnovu nebo je nakreslit obrázek, který by vystihoval důležitou informaci nalezenou v textu.
Matematici a Geometři řešili kolmost, rýsovaly vysazené smrky nebo kam spadnou jablka ze stromu. Počítaly slovní úlohy o prodeji ovoce a utržených penězích nebo o výsadbě ovocných keřů.
Badatelé zkoumali, co se stane se zelným listem, který ponoří do inkoustu nebo jaký je nejstarší strom na světě.
Ateliér potrápil nejvíce. Splétání „STROMU ŽIVOTA“ z drátků a korálků bylo velice náročné. Výsledky, ale byly parádní.
Při závěrečné reflexi jsme si potvrdili, že tuto formu výuky budeme do Vánoc ještě opakovat.
Společně nám to jde stejně nejlépe…